wijziging-tuinschaar-en-accent-kopie
Je gebruikt het rollenspel om concrete vaardigheden te oefenen. Deelnemers spelen beurtelings de tegenrol. Maar vaak ontaardt dat in blokkeren, nog even een appeltje schillen met die nare collega of in de lach schieten. En deze zul je vast ook herkennen: er haakt iemand af wegens het ‘onrealistische gehalte van de oefeningen’. Volgende keer toch maar geen rollenspelen.
Dat kan anders…

Wat is het
Het rollenspel stamt uit de kindertijd, door te ‘doen alsof’ ontdekken en leren we. In deze module leer je een aantal verdiepende technieken effectief hanteren. Je destilleert een speelbare scène uit de inbreng  van een leergroep. Vervolgens ga je, in interactie met de groep, het achterliggende verhaal van de situatie leven inblazen door o.a. contrast aan te brengen en het conflict aan te scherpen. In de begeleiding van het spel gebruik je de deelnemers om het effect van gedragsalternatieven te onderzoeken. Door technieken als rolwissel en spiegelen wordt de feedback, vanuit verschillende gezichtspunten, concreet.
De volledige groep is actief. Heus, het is geen utopie, het bestaat!

Thema’s
– theorie en methodiek van het rollenspel
– het inzetten van de groep voor een individuele vraag
– techniek van het gedragsdrama zoals ‘inrollen’, ‘rolwissel’ , ‘spiegelen’ en ‘dubbelen’
– meebewegen en ombuigen van weerstand

Resultaat
Aan het eind van de module:
– een thema omzetten in een oefenscene
– een scène geloofwaardig ensceneren
– deelnemers doelgericht regisseren
– de groepsleden actief betrekken in alternatieven en feedback

Duur
2 dagen van 9.30 – 16.30 uur

Voorbereiding
Aangedragen artikel lezen
Casus voorbereiden om in te brengen

Inschrijven? | Klik hier